Yritysautojen markkinakatsaus 2021


Vuosi 2022 on jo pitkällä, pian jo helmikuu ja hiihtolomat häämöttävät horisontissa. Hetkeksi vielä istahdin viime vuoden tilastojen äärelle ja keräsin muutamia faktoja, jotka saattavat olla yritysasiakkaidemmekin näkökulmasta kiinnostavia ja hyödyllisiä.

Autokaupan vuotta 2021 leimasi alkuvuonna koronatilanteen kehittyminen sekä sen aiheuttama epävarmuus investointipäätöksissä. Vuoden loppua kohden edetessä komponenttien saatavuusongelma leikkasi globaalisti autojen tuotantoa. Saatavuushaasteet näkyvät selvästi uusien autojen rekisteröintitilastoissa ja kokonaismarkkinassa jäätiinkin alle ennusteen, uusia henkilöautoja rekisteröitiin vuonna 98 481 kpl ja uusia pakettiautoja yhteensä 12 893 kpl.

Yritysautojen kauppa kävi kuitenkin vuonna 2021 hyvin ja se yhdistettynä autotehtaiden verkkaiseen tuotantoon on kasvattanut tilauskannat ennätyksellisen korkeiksi.

VOLKSWAGEN KIRI YRITYKSILLE REKISTERÖITYJEN HENKILÖAUTOJEN YKKÖSSIJALLE, FORD SÄILYTTI VANKAN ASEMANSA PAKETTIAUTOJEN MARKKINAJOHTAJANA

Vuonna 2021 yrityskäyttöön rekisteröidyimmät henkilöautomerkit olivat (suluissa merkin markkinaosuus):

1. Volkswagen, 4886 kpl (13,48%)
2. Toyota, 4482 kpl (12,36%)
3. Skoda, 4059 kpl (11,20%)
4. Volvo, 3309 kpl (9,13%)
5. Mercedes-Benz, 3150 kpl (8,69%)
6. BMW, 2604 kpl (7,18%)

Yritysten kymmenen eniten rekisteröityä henkilöautomerkkiä (Volkswagen, Toyota, Skoda, Volvo, Mercedes-Benz, BMW, Audi, Ford, Kia, Opel) kattavat miltei 80 prosenttia uusien henkilöautojen yritysmyyntimarkkinasta.

Yrityskäyttöön rekisteröityjen henkilöautojen osuus kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista vuonna 2021 oli noin 39 prosenttia ja osuus on miltei tarkalleen sama kuin vuonna 2020. Vastaava luku vuonna 2019 oli 38 prosenttia. Tuosta voidaan päätellä, että ainakaan vielä ei ensirekisteröintitilastoissa näy, että koronapandemian myötä lisääntynyt etätyöskentely olisi vaikuttanut uusien työsuhdeautojen määrään.

Pakettiautojen ensirekisteröinneissä muutokset vuoden 2021 ja 2020 välillä olivat hyvin pieniä. Vuonna 2021 yrityskäyttöön rekisteröidyimmät pakettiautomerkit olivat (suluissa merkin markkinaosuus):

1. Ford, 2906 kpl (24,04%)
2. Volkswagen, 2269 kpl (18,77%)
3. Mercedes-Benz, 1708 kpl (14,13%)
4. Toyota, 1111 kpl (9,19%)
5. Renault, 1060 kpl (8,77%)
6. Citroen, 780 kpl (6,45%)

Pakettiautojen merkkivalikoima on suppeampi kuin henkilöautojen, joten pakettiautojen kymmenen eniten rekisteröityä merkkiä (Ford, Volkswagen, Mercedes-Benz, Toyota, Renault, Citroen, Opel, Peugeot, Fiat, Nissan) kattavat noin 96 prosenttia uusien pakettiautojen yritysmyyntimarkkinasta.

Yrityskäyttöön rekisteröityjen pakettiautojen osuus kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista vuonna 2021 oli noin 94 prosenttia ja osuus on itse asiassa miltei tarkalleen sama kuin vuonna 2020 sekä vuonna 2019. Pakettiautot ovatkin yleensä yrityksissä liiketoiminnan tarpeisiin hankittuja, niiden kysyntään vaikuttavat eri tekijät kuin työsuhdeautoissa.

KÄYTTÖVOIMAMURROS NÄKYY VAHVASTI ENSIREKISTERÖINNEISSÄ

Joulukuussa tehtiin ennätys täyssähköautojen rekisteröinneissä, kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista jo 24 prosenttia oli täyssähköautoja. Kun mukaan lasketaan vielä ladattavat hybridit, kasvoi ladattavien henkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä jo 44 prosenttiin.
Koko vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista täyssähköautojen osuus oli noin 10,3 prosenttia (v 2020 4,4 prosenttia) ja ladattavien hybridien osuus 20,5 prosenttia (v 2020 13,7 prosenttia).

Perinteisten polttomoottoriautojen osuus vuonna 2021 oli noin 31,2 prosenttia ja dieselautojen 8,5 prosenttia. Dieselautoja tilataan ja rekisteröidään edelleen, mutta tilastoissa niiden osuus on pienentynyt merkittävästi viime vuosina, myös dieselautojen valikoima on supistunut parin viime vuoden aikana.

Käyttövoimamurrosta kuvaa myös alla oleva kuva, joka on lainattu Autoalan keskusliiton Automarkkinoiden vuosikatsauksesta.

Henkilöautojen käyttövoimat 2021

RAAKA-AINEIDEN SAATAVUUS VAIKUTTAA AUTOMARKKINAAN MYÖS KULUVANA VUONNA

Energia- ja raaka-ainemarkkinoiden epävakaus sekä mikrosirujen ja erilaisten raaka-aineiden (esimerkiksi magnesium) saatavuusongelmat heijastuvat edelleen autotuotantoon. Tilanteen ennakoidaan hellittävän vähitellen, mutta tarkalleen tilanteen helpottumista on mahdoton ennakoida. Mikrosirujen kysynnän ennakoidaan tasaantuvan, mutta tarjonnan ja kysynnän tasapainon saavuttaminen tullee asiantuntija-arvioiden mukaan kestämään vielä, varovaisia arvioita on esitetty tilanteen helpottamisesta vuoden 2023 aikana.

Jos yrityksessänne mietitään autohankintoja tälle vuodelle, hankintapäätökset ja tilaukset on hyvä tehdä jo heti alkuvuonna, sillä uusien autojen toimitusaikojen ei odoteta lyhenevän tämän vuoden aikana ja on hyvä varautua jopa yli 10 kuukauden toimitusaikoihin, auton merkistä, mallista ja käyttövoimasta riippuen. Tilanne on uusi ja haastava, yritysmyyntiimimme sekä automyyjämme ovat mielellään apunanne autohankintoihinne liittyvissä asioissa.

Tilaa uutiskirje suoraan sähköpostiisi

Haluatko saada tiedon uusista kirjoituksista suoraan sähköpostiisi? Tilaa nyt Autokeskuksen uutiskirje.

TILAA UUTISKIRJE