Hallituksen tavoitteena on leikata liikenteen kasvihuonepäästöjä rajusti tulevien vuosien aikana. Ohjaustoimena vähäpäästöisten autojen lisäämiseen Suomen teillä on käytetty jo mm. autoveron poistoa sähköautoilta, autoedun verotusarvojen huojennuksia työsuhdeautoilijoille sekä vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivien uusien autojen hankintaan suunnattuja hankintatukia.
Aiemmilta vuosilta on jo tuttua yksityisille henkilöille myönnettävä sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuki, samoin kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki. Näiden lisäksi tämän vuoden alusta voimaan tulleen lain mukaan myös sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen sekä sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintaan on saatavilla hankintatukea, oli sitten ostajana yksityinen henkilö tai yritys. Henkilöautojen hankintatukea sen sijaan myönnetään jatkossakin vain yksityisille henkilöille.
Voimaan tullut hankintatukia koskeva laki on voimassa 2022-2024 mutta tukea voi hakea henkilö- ja kuorma-autoihin 31.3.2023 asti ja pakettiautoihin vain 31.12.2022 asti. Tukihakemuksen kohteena oleva auto on rekisteröitävä vuoden 2024 loppuun mennessä.
Paneudutaan seuraavassa yrityksiä kovasti kiinnostavaan osioon eli sähkökäyttöisten pakettiautojen hankintatukeen.
Edellytykset tuen myöntämiselle
Hankittava ajoneuvo:
Hakija:
Muut edellytykset:
Tuen määrä:
Yrityksille myönnettävän hankintatuen enimmäismäärä voi olla enintään 40 prosenttia tukikelpoisista kustannuksista. Tukikelpoiset kustannukset määritetään vertaamalla samankaltaiseen, vähemmän ympäristöystävälliseen investointiin, joka olisi tehty ilman tukea. Toisin sanoen verrataan sähköauton hankintahintaa polttomoottorikäyttöisen vastaavan auton hankintahintaan. Hintojen erotuksesta muodostuu tukikelpoinen kustannus. Tukikelpoiset kustannukset osoitetaan myyjän antamasta verrokkihinnasta (eli käytännössä autotarjouksesta), joka liitetään hakemukselle.
Leasingin kyseessä ollessa polttomoottori- ja sähkökäyttöisen ajoneuvon verrokkihintoina käytetään yhteenlaskettujen leasingvuokrien summaa. Hankintatuki voi siis olla 40 % verrokkiajoneuvojen leasingvuokrien summien erotuksesta. Erotus osoitetaan auton myyjän tai leasingyhtiön verrokkitarjouksista.
Tuen hakeminen ja myöntäminen
Hakemuksen hankintatuesta tekee lähtökohtaisesti asiakas eli auton ostaja tai vuokralleottaja. Hakemus on tehtävä ja myös myönteinen päätös saatava ennen ajoneuvon sitovaa hankintaa. Hakemuksesta on ilmettävä suunnitelma ajoneuvon hankinnasta. Sitovalla hankinnalla tarkoitetaan tilaus- tai kauppasopimuksen tekoa.
Hakemuksessa on ilmoitettava
Traficom tekee ehdollisen päätöksen ja varaa budjetista haetun tuen määrän, mikäli tuen myöntämiseen liittyvät edellytykset täyttyvät. Tämän jälkeen asiakas voi tilata tuen kohteena olevan auton.
Tilaus- tai kauppasopimus tulee toimittaa Traficomille kahden kuukauden sisällä ehdollisen päätöksen saamisesta. Leasingrahoituksen kyseessä ollessa mukaan täytyy liittää leasinglaskelma.
Päätös tuen myöntämisestä voidaan vahvistaa ajoneuvon ensirekisteröinnin jälkeen, jos hakemuksen kohteena oleva ajoneuvo ensirekisteröidään tuen saajan nimiin, omistajaksi tai haltijaksi. Tuki maksetaan vahvistamispäätöksen mukaisesti.
Tuen hakijan on ilmoitettava hakemuksen kohteena olevan ajoneuvon ensirekisteröinnistä Traficomille.
Vaikka tuki maksetaan pian ajoneuvon rekisteröinnin jälkeen, Traficom varaa oikeuden periä hankintatuki takaisin jos ajoneuvo vaihtaa omistajaa tai haltijaa 12 kk:n sisällä (osamaksu- tai käteiskauppa) tai 36 kk:n sisällä (leasingrahoitus).
Lisätietoja aiheesta Traficomin sivuilta