Viime vuosi jatkui uusien autojen kaupassa haasteellisena ja henkilöautojen ensirekisteröinnit jäivätkin historiallisen alhaisiksi, vuonna 2022 rekisteröitiin alle 82 000 uutta henkilöautoa, joka on alhaisin lukema sitten 90 -luvun alun lamavuosien. Myös pakettiautojen ensirekisteröinnit laskivat selkeästi edellisvuoteen verrattuna, vuonna 2022 ensirekisteröitiin yhteensä noin 11 000 pakettiautoa.
Raaka-aineiden ja komponenttien saatavuus sekä logistiset haasteet vähensivät autojen tuotantoa maailmanlaajuisesti, lisäksi pitkittynyt enegiakriisi ja talouden heikentyneet näkymät vaikuttivat viime vuonna myös automarkkinaan negatiivisesti.
Yritysautomarkkinassa rekisteröintimäärät laskivat koko markkinaa maltillisemmin ja uusien autojen rekisteröinneissä yritysautojen osuus kasvoikin vuonna 2022 43,9 prosenttiin.
TOYOTA OTTI YKKÖSTILAN YRITYKSILLE REKISTERÖIDYISSÄ HENKILÖAUTOISSA, FORD EDELLEEN PAKETTIAUTOJEN MARKKINAJOHTAJA
Vuonna 2022 yrityskäyttöön rekisteröidyimmät henkilöautomerkit olivat (suluissa merkin markkinaosuus):
1. Toyota, 5751 kpl (16,34%)
2. Skoda, 4016 kpl (11,41%)
3. Volkswagen, 3504 kpl (9,95%)
4. Volvo, 3212 kpl (9,12%)
5. BMW, 2961 kpl (8,41%)
6. Mercedes-Benz, 2924 kpl (8,31%)
7. KIA, 1866 kpl (5,30%)
8. Audi, 1770 kpl (5,03%)
9. Opel, 1321 kpl (3,75%)
10. Ford, 1258 kpl (3,57%)
Edellä mainitut kymmenen eniten rekisteröityä henkilöautomerkkiä kattavat yli 80 prosenttia uusien henkilöautojen yritysmyyntimarkkinasta.
Koronapandemian aikana moni työsuhdeautoilija saattoi pohtia työsuhdeautosta luopumista etätyön yleistyttyä, mutta käytännössä tuumasta toimeen ryhtyi aika harva ja työsuhdeautojen määrä on Suomessa vakiintunut noin 72 000 henkilöautoon viime vuosina.
Pakettiautomarkkinan ykköspaikan säilytti vuonna 2022 vahvasti Ford. Vuonna 2022 yrityskäyttöön rekisteröidyimmät pakettiautomerkit olivat (suluissa merkin markkinaosuus):
1. Ford, 2187 kpl (20,54%)
2. Mercedes-Benz, 1876 kpl (17,62%)
3. Volkswagen, 1661 kpl (15,60%)
4. Toyota, 1359 kpl (12,76%)
5. Renault, 1115 kpl (10,47%)
6. Citroen, 713 kpl (6,70%)
7. Peugeot, 480 kpl (4,51%)
8. Opel, 400 kpl (3,76%)
9. Fiat, 240 kpl (2,25%)
10. Dangel, 133 kpl (1,25%)
Koska pakettiautojen merkkivalikoima on suppeampi kuin henkilöautojen, pakettiautojen kymmenen eniten rekisteröityä merkkiä kattavat noin 96 prosenttia uusien pakettiautojen yritysmyyntimarkkinasta.
VUONNA 2022 LADATTAVIEN AUTOJEN OSUUS ENSIREKISTERÖINNEISTÄ KASVOI 38 PROSENTTIIN
Täyssähköautojen osuus v 2022 ensirekisteröidyistä henkilöautoista kasvoi 18 prosenttiin, yritysrekisteröinneissä osuus oli hieman tätä suurempi, 20,8 prosenttia. Autoalan huoli on, että autokannan nykyisellä uusiutumisvauhdilla liikenteen päästövähennystavoitteita ei voida saavuttaa.
Perinteisten bensiinimoottoriautojen osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista vuonna 2022 oli noin 23,6 prosenttia ja dieselautojen 6,6 prosenttia. Vuoden 2022 viimeisinä kuukausina täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä kasvoi jopa yli 20 prosenttiin ja ladattavien autojen yhteenlaskettu osuus noin 44 prosenttiin. Ladattavien autojen kasvun ennakoidaan jatkuvan ripeänä myös kuluvana vuonna, mutta tasaantuvan alkuvuoden aikana.
Käyttövoimien kehityksestä kertoo myös alla oleva kuva, joka on lainattu Autoalan keskusliiton Automarkkinoiden vuosikatsauksesta.
MYÖS KULUVANA VUONNA LUKUISIA EPÄVARMUUSTEKIJÖITÄ AUTOMARKKINASSA
Uusi vuosi ja uudet kujeet? Automarkkinan näkökulmasta ei ehkä. Alkaneen vuoden haasteiden ennakoivan olevan hyvin samankaltaisia kuin edellisen vuoden, komponenttipulaan ei ole ennakoitavissa nopeaa ratkaisua ja geopoliittinen tilanne sekä epävarmat talousennusteet ovat selkeitä riskitekijöitä meidänkin alallamme. Kokonaismarkkinaennuste kuluvalle vuodelle on 98 000 uutta henkilöautoa ja 13 000 uutta pakettiautoa. Markkinaennusteen taustalla on ennen kaikkea korkea tilauskanta.
Pitkät toimitusajat saattavat heikentää uusien autojen kysyntää ja kestää jonkin aikaa, että ennätyssuuret tilauskannat saadaan purettua. Ladattavien työsuhdeautojen tuet ovat kuitenkin jatkumassa ainakin vielä lähivuosien ajan ja yritysautoilussa yleisesti vanhemman ikäluokan autojen ylläpito saattaa osoittautua kohtuullisen kalliiksi, joten yritysautoilun näkökulmasta kuluva vuoteen ei ennakoida suurta pudotusta tilausmäärillä tarkasteltuna.
TOIMITUSAJOISSA MERKKIKOHTAISIA EROJA
Me Autokeskuksessa olemme apunasi, kun mietitte uusien autojen hankintaa. Yritysmyyntitiimimme auttaa hahmottamaan markkinatilannetta, kun yrityksessänne mietitään autohankintoja tälle vuodelle. Edelleen suunnitelmat vuoden autohankinnoiksi sekä hankintapäätökset ja tilaukset on hyvä tehdä hyvissä ajoin, sillä joidenkin mallien osalta toimitusajat ovat pitkät ja suuri kysyntä saattaa leikata tuotantomääriä. Meiltä saat myös tukea, jos mietitte yrityksessänne autopolitiikkanne päivitystä tai sitä, miten käyttövoimamurros voitaisiin autopolitiikassa huomioida.