Valtuutetun merkkihuollon ja riippumattoman huollon ero


Valtuutettu merkkihuolto varmistaa takuun säilymisen, läpinäkyvät kustannukset ja merkkikohtaisen huippuosaamisen.

huolto_9_autokeskus_1280x800


Eri yhteyksissä törmää helposti erilaisiin argumentteihin siitä, miksi autoa voi huoletta huoltaa riippumattomissa huolloissa. Yleinen esimerkki on takuun säilyminen. On totta, että EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen (Asetus EU No 461/2010) mukaan auton huoltaminen valtuutetussa merkkihuollossa ei voi olla takuun säilymisen edellytys. Takuun säilyminen edellyttää kuitenkin sen, että auto on huollettu valmistajan määrittämän huolto-ohjelman mukaisesti ja alkuperäisiä tai alkuperäistä vastaavia osia sekä vaatimukset täyttäviä nesteitä käyttäen. Huoltojen suorittamisen ohjeiden mukaisesti ja käytettyjen osien vaatimustenmukaisuuden voi takuukorjausta ennen joutua todistamaan huoltodokumentein, mikäli huoltoja ei ole tehty valtuutetussa huollossa.

Digitaalinen huoltokirja varmistaa huoltohistorian

Valtuutetussa merkkihuollossa huoltohenkilöstöllä on aina pääsy valmistajan digitaaliseen huoltokirjaan. Digitaalisesta huoltokirjasta nähdään myös muiden toimijoiden suorittamat huollot ja voidaan varmistaa, että autolle tarjotaan aina ajomäärään ja ikään nähden tarpeellisen huoltotarpeen mukainen huolto. Valtuutetussa merkkihuollossa digitaalinen huoltokirja myös pidetään aina ajan tasalla merkitsemällä suoritetut huollot käynnin yhteydessä.

Takuu edellyttää valmistajan huolto-ohjelman noudattamista

Valtuutettua merkkihuoltoa käytettäessä asiakas voi olla varma, että huolto tehdään valmistajan ohjeiden mukaan ja varmasti oikeilla varaosilla ja tuotteilla. Takuutapausten hoito helpottuu merkittävästi, kun valtuutetun huollon huoltokirjaan tekemä huoltomerkintä, joko sähköiseen tai paperiseen merkistä riippuen, todistaa takuun myöntäjälle, että huolto on tehty asianmukaisesti. Käytettävän huoltopaikan valinnassa kannattaa myös olla tarkkana, jos autolla on valmistajan myöntämä jatkoturva tai muu takuunkaltainen tuote, joka jatkaa asiakkaan turvaa yllättävien rikkoontumisten varalta takuuajan jälkeen. Takuuajan jälkeisissä tuotteissa vakuutuksen tai takuun voimassaolon ehto voi olla valtuutetussa huollossa suoritettavat huollot – ryhmäpoikkeusasetus toimii vain uuden auton takuun kohdalla.

Auton laadunparannus- ja takaisinkutsukampanjoiden suorittaminen on mahdollista vain valtuutetussa merkkihuollossa. Tarkastamme aina ajoneuvokohtaisesti avoimet kampanjat ja suoritamme ne samalla käynnillä huollon tai korjauksen yhteydessä tilanteen, kuten osien toimitusajan, sen salliessa. Kampanjan suorittaminen tarkoittaa autoosi valtuutetussa merkkihuollossa arvokkaita korjauksia tai päivityksiä veloituksetta!

Kustannukset ovat aina läpinäkyviä ja ennakoitavia

Valtuutetussa merkkihuollossa tiedät myös aina kustannukset etukäteen. Verkkopalvelussa näet huollon hinnan varausvaiheessa. Jos varattu huolto ei kata auton koko huoltotarvetta tai merkkiin erikoistunut henkilökuntamme havaitsee suositeltavia töitä, joilla auton elinkaarikustannukset pysyvät alhaisempina, suosittelemme niiden tekemistä ja kerromme hinta-arvion – aina ennen töiden suorittamista. Hinnoittelu on läpinäkyvää, kun hinta perustuu valmistajan määrittämiin huolto- ja korjaustöiden ohjeaikoihin sekä korjaus- ja huolto-ohjeiden mukaan vaihdettavaksi määritettyihin osiin. Huoltohinnat eivät siis yllätä esimerkiksi sen vuoksi, että määräaikaishuoltoon meni mekaanikolta hieman pidempi aika, kuin ennakkoon arvioitiin. Hinta pysyy kiinteänä sovitun mukaisesti.

Valtuutetun huollon osaaminen perustuu jatkuvaan koulutukseen

Valtuutetun merkkihuollon mekaanikot ja työnjohtajat on koulutettu toimimaan juuri näiden merkkien kanssa. Henkilöstöä koulutetaan jatkuvasti, niin merkkikohtaisilla osaamispoluilla, uutuuskoulutuksilla kuin osaamisen ylläpitoon tähtäävillä koulutuksilla. Valtuutetun merkkihuollon osaajat saavat valmistajalta arvokasta tietoa, mikä jalostuu korjaustöissä laadukkaaseen tekemiseen ja ongelmien ratkaisuun. Ongelmanratkaisussa valtuutetun merkkihuollon henkilökunnan apuna on myös valmistajan tekninen tuki, jolloin apua saadaan tarvittaessa tehtaalta saakka. Takuuaikana takuutöinä korjatuista vioista valtuutetun merkkihuollon työnjohtajat ja mekaanikot saavat arvokasta oppia ja tietoa, mikä palvelee myös takuuajan päättymisen jälkeen tarvittavissa korjauksissa. Valtuutettu huolto kannattaa valita myös takuuajan päätyttyä – saadut kokemukset jalostuvat tiedoksi, joka nopeuttaa ongelmanratkaisua, tuo varmuutta korjauksissa onnistumiseen ja hillitsee elinkaarikustannuksia. Korjauksia ei tehdä arvaten, vaan tietoon ja kokemukseen perustuen.

 

Tilaa uutiskirje suoraan sähköpostiisi

Haluatko saada tiedon uusista kirjoituksista suoraan sähköpostiisi? Tilaa nyt Autokeskuksen uutiskirje.

TILAA UUTISKIRJE