Uudistus ei lähtenyt liikkeelle kalusteista tai maalipinnoista, vaan visioista. Halusimme luoda tilan, jossa asiakkaan ei tarvitsisi edes ajatella olevansa autoliikkeessä. Paikan, jossa on niin rauhallista, niin viihtyisää ja kodikasta, että kiire pysähtyy ovella ja tilalle tulee hyvä olo.
BMW-myyjä Viljami Virtanen kuvailee muutoksen ytimekkäästi: “Aiempi avokonttorimainen tila saattoi tuntua asiakkaasta hieman viralliselta. Nyt täällä on ihan eri fiilis – tummat värit, olohuonemainen tunnelma ja laadukkaat yksityiskohdat tekevät tilasta rauhallisen. Asiakkaat viihtyvät, ja työskentely on meillekin paljon mukavampaa ja tehokkaampaa.”
Heti sisään astuessa huomaa, ettei kyseessä ole tavanomainen autoliike. Tila avautuu selkeänä ja hengittävänä – valaistus on pehmeä, mutta autoja korostava, ja kalusteissa on boutiquehotellin rauhallista eleganssia. Showroomissa muutos on kaikkein näkyvin. Autoille on luotu enemmän tilaa hengittää. Jokainen malli on omalla visuaalisella näyttämöllään, jonka ympärille tummat sävyt, minimalistinen muotokieli ja tarkkaan suunniteltu valaistus luovat premium-tunnelman. Myyntipäällikkö Harri Holvisto kertoo asiakkaiden reaktioista:
“Palaute on ollut todella positiivista. Asiakkaat fiilistelevät tiloja, ja yksityiskohdista – maljakoista, valaisimista, kalusteista – huomaa laadun. Ensikertalainen pysähtyy usein ihailemaan ympärilleen ennen kuin etsii myyjää.”
Myyntityö itsessään on myös muuttunut. Avoimen avokonttorin tilalla on nyt pyöreiden pöytien ympärille rakennettuja kohtaamispaikkoja, joissa keskustelut syntyvät luontevasti ja ilman virallisuuden tuntua. Tilat ovat yhtä aikaa avoimia ja yksityisiä.
“On iso ero siinä, että raha-asioista ja auton valinnoista käydään keskustelu rauhallisemmassa, hieman suojaisemmassa tilassa. Se tuntuu ammattimaisemmalta ja samalla rennommalta.” Viljami huomauttaa.
Ehkä suurin yllätys monelle on ollut huollon tilat. Aiemmin moni asiakas poistui odotusajaksi lähikauppakeskukseen; nyt suunta on täysin päinvastainen. “Asiakkaat jäävät mieluummin tänne. He tekevät etätöitä, juovat kahvia, juttelevat. Meillä on jopa oma BAR-lounge, joka on monen suosikki – se on keskellä kaikkea ja silti rauhallinen.” Harri huomauttaa. Huoltolounge on suunniteltu juuri tätä varten: ergonomisia työpisteitä, pikalatausmahdollisuuksia, runsaasti luonnonvaloa ja pehmeä valaistus. Odotus ei enää tunnu odotukselta – se tuntuu hetken hengähdykseltä.
Uudet tilat eivät ole muuttaneet vain asiakaskokemusta, vaan koko henkilökunnan arkea. Kun ympäristö on kaunis, selkeä ja harmoninen, se vaikuttaa suoraan siihen, millainen ilmapiiri liikkeessä vallitsee. Raision autotalonjohtaja Sami Tuomialho kuvaa muutosta konkreettisesti:
“Leikkaussalimaisuudesta on päästy olohuonemaisuuteen. Huollon ajaksi asiakkaan ei ole pakko lähteä pois, eikä sille ole tarvetta, koska tilasta löytyy mahdollisuuksia jopa etätyöskentelyyn.”
Sami kertoo myös, että uudistus on muokannut myyntityötä luonnolliseen suuntaan. Jäykkä asiointi on vaihtunut avoimeen ja rentoon keskusteluun. Paperipinojen tilalla on aitoja viherkasveja ja design-esineitä, jotka tekevät työpäivistä kevyempiä ja kohtaamisista lämpimämpiä.
“Koko liike tuntuu paikalta, jossa on hyvä olla ja sen asiakkaat huomaavat heti.”
Raision BMW-liikkeen uudistus ei ole vain visuaalinen muutos. Se on kokonaisvaltainen kokemus, jossa tilat, tunnelma, palvelu ja ihmiset rakentavat yhdessä jotakin täysin uutta. Paras tapa ymmärtää se on tulla käymään. Olipa mielessäsi uuden auton koeajo, huoltokäynti tai puhdas uteliaisuus nähdä, millaiseksi liikkeemme on muuttunut – olet lämpimästi tervetullut.
Tämä ei ole enää pelkkä myymälä. Tämä on paikka, jossa autounelmat saavat arvoisensa ympäristön. Paikka, jossa kohtaamiset tuntuvat hyvältä.
Tervetuloa Raisioon!