Suomessa oli vuoden 2021 lopussa noin 23000 täyssähköautoa liikennekäytössä Autoalan tiedotuskeskuksen tilaston mukaan. Autojen rekisteröintimäärät kasvavat jatkuvasti, joten määrä lisääntyy kiihtyvällä tahdilla. Latausverkosto kasvaa samaan aikaan niin markkinavetoisesti kuin pakottavan lainsäädännön voimalla.
Euroopan Unionin ympäristösopimuksen, eli Green Dealin jäsenvaltioita velvoittava sääntely määrittää latausverkoston rakentamista. Päätieverkostolle tulee ensimmäisessä vaiheessa rakentaa latausverkosto vähintään 60 km välein. Päätieverkostolla tarkoitetaan TEN-T ydinverkkoa. Ydinverkossa määrittelyn mukainen latausmahdollisuus tulee toteuttaa 2025 vuoteen mennessä. (Direktiivi 2014/94/EU)
Toisessa vaiheessa latausverkosto täydentyy TEN-T kattavan verkon teiden varsille.
Alla olevassa kuvassa on esitetty kyseisiin verkkoihin kuuluvat tiet Suomessa, kuva Väyläviraston verkkosivulta https://vayla.fi/vaylista/liikennejarjestelma/tent luettu 28.1.2022
Julkisia latauspaikkoja on jo yli 1500 kpl (vuoden 2021 tilanne, latauskartta.fi) ja määrä lisääntyy jatkuvasti. Yhdellä latauspaikalla voi olla useita latauspisteitä, joten julkisia latauspisteitä on huomattavasti enemmän, yli 4500 kpl. Yhdessä latauspaikassa voi olla esimerkiksi neljä 22 kW asiointilatauspistettä päivittäistavarakaupan yhteydessä. Suomen päivittäistavarakaupan suuret toimijat S-ryhmä, Kesko ja Lidl ovat kaikki jo rakentaneet, ja rakentavat jatkuvasti lisää, latauspisteitä kauppojen ja muiden liiketoimintapaikkojen yhteyteen.
Lisäksi lähes jokainen omakotitalo on yksityinen latauspaikka. Lataamiseen tarvitaan vähimmillään vain tarkastettu, turvallisessa kunnossa oleva suojakosketuspistorasia sekä auton mukana tuleva tilapäislaturi. Auto pitää myös pystyä ajamaan riittävän lähelle pistorasiaa. Näin ollen yksityisiä latauspaikkoja on Suomessa jopa 1,1 miljoonaa kappaletta (pientalojen määrä Suomessa 2020 noin 1,17 milj. kappaletta Tilastokeskuksen mukaan). Lisäksi kesämökeillä, kerros- ja rivitaloissa voi myös olla mahdollista ladata autoa, jolloin yksityisten latauspaikkojen määrä voi kasvaa vielä puolella miljoonalla omakotitalojen lisäksi. Yhdessä omakotitalossa voi olla useita latauspisteitä, kahdenkin sähköauton lataaminen kotona on täysin mahdollista. Latauksen kuormanhallinta on yleensä tarpeen, jos ladataan yli yhtä autoa kotilatausasemilla. Sähköautojen lataamisesta voit lukea tarkemmin lisää tämän blogisarjan aiemmasta kirjoituksesta.
Taloyhtiöissä latauspisteiden määrä tulee kasvamaan lainsäädännön tuella. Laki sähköautojen latauspisteistä ja latauspistevalmiuksista astui voimaan maaliskuun alussa 2021. Lain mukaan uuden tai laajasti korjattavan vanhan asuinrakennuksen yhteyteen on asennettava latauspistevalmius jokaiselle pysäköintipaikalle. Lain ansiosta Suomessa arvioidaan olevan vuoteen 2030 mennessä 73000-97000 latauspistettä ja 560 000 – 620 000 latauspistevalmiutta taloyhtiöissä.
Vuoden 2022 alussa julkisia latauspaikkoja on noin yksi viittä sähköautoa kohden. Yleensä suurin osa latauksesta hoidetaan kotona. Jokaisella kotilataajalla on yli yksi latauspiste omaa sähköautoaan kohden, kun yksityisen kotilatauksen lisäksi käytössä on julkisia latauspisteitä. Tässä valossa voidaan todeta, että latauspisteitä on tämän hetken autokannalle riittävästi. Latauspisteiden määrä myös kasvaa vähintään samaa tahtia autojen määrän kasvaessa, joten latauspaikkoja riittää myös jatkossa kaikille tarvitsijoille. Sähköauton sujuvan käytön kannalta kotilatausmahdollisuus on edelleen yksi tärkeimmistä tekijöistä. Latausmahdollisuudet kannattaa selvittää oman liikkumisen ympäristöstä etukäteen, mikäli kotona ei ole mahdollisuutta ladata autoa auton pysäköinnin aikana.
Hyvä paikka latauspaikkojen selvittämiseen on latauskartta.fi. Sivusto on vapaaehtoisten ylläpitämä, joten sivu ei välttämättä ole joka hetki 100 % ajan tasalla, mutta sivu päivittyy nopeasti uusien latauspaikkojen ilmaantuessa. Sivustolla voi kätevästi haarukoida eri laturityyppejä (asiointilataus, pikalataus, suurteholataus, eri latausliittimet) löytääkseen omaan tarpeeseensa sopivan latauspisteen.
Pidempää matkaa suunnitellessa apuna toimii myös A Better Routeplanner -sovellus osoitteessa abetterrouteplanner.com. Sivustolle voi syöttää paljon muuttujia, kuten auton tiedot, arvioidun kulutuksen (tai käyttää automaattista arviota), halutun minimilatauksen laturille saavuttaessa jne. Sovellukseen syötetään myös lähtö- ja saapumispaikan osoite. Sovellus laskee reitille sopivat laturit ja latausajat kyseisillä latureilla valmiiksi. Sovelluksen käyttö vaatii hieman perehtymistä, mutta asiasta kiinnostuneille kyseessä on erinomainen työkalu matkan keston ja latauspysähdysten suunnitteluun.
Pekka Lesonen
Kirjoittaja on ajoneuvotekniikan insinööri (YAMK) ja työskennellyt Autokeskuksessa teknisen palvelun eri tehtävissä noin yhdeksän vuoden ajan. Sähköautojen tekniikka on kiinnostukseni kohde ja seuraan niistä käytävää keskustelua säännöllisesti eri medioissa. Ajan myös itse sähköautolla tällä hetkellä, joten pääsen näkemään ja kokemaan sähköautolla liikkumisen vahvuudet ja heikkoudet henkilökohtaisesti.