Monen vaiheen kautta myynnin johtajaksi


Autoalalla voi ura polveilla monella tavalla.

Autokeskus Konalan myynnin johtaja Vesa Hietakymi tuli taloon ensimmäisen kerran vuonna 2000 ollessaan ammattikorkeakoulun työharjoittelussa. 

”Tulin Nissan-halliin automekaanikko Timo Anderssonin oppipojaksi”, Vesa muistelee. Toisen harjoittelujakson hän suoritti töiden vastaanotossa, ja kesätyöpaikka järjestyi Call Centerissä. Seuraava duuni Olarin varaosamyynnissä kesällä 2002 muuttui myöhemmin vakituiseksi työsuhteeksi, ja nyt takana on yli 20 vuotta Autokeskuksen palveluksessa.
 
Varaosamyynnistä Vesa siirtyi huoltomyyjäksi ja sitä kautta jälkimarkkinointipäälliköksi eli toimipaikan autokorjaamon esimieheksi ja vielä astetta ylemmäs autotalonjohtajaksi silloiseen Autokeskus Herttoniemeen. Matkan varrella hän ehti työskennellä myös Tikkurilan toimipaikassa. ”Ei ne toimipaikkamuutokset huonoja ole”, Vesa huomauttaa. ”Näkee, miten asioita hoidetaan eri tavalla, ja asiakaskunnassakin on eroja.”
 
DSC04750
 
Kun Autokeskus myi Herttoniemen liiketoiminnot, Vesa joutui pitkästä aikaa hakemaan työpaikkaa: ”Konalassa oli vaihtoautopäällikön tehtävä haussa. Tulin siihen ihan työhaastattelun kautta. Sanna Kaipia oli autotalon johtajana.” Vesa toteaa tehneensä oikean valinnan, kun ei lähtenyt tuolloin etsimään töitä muualta. Vaikka hän oli ollut Herttoniemessä vastuussa koko autotalosta, Konalan vaihtoautopäällikkyys oli ensimmäinen puhtaasti automyyntiin liittyvä tehtävä. ”Loikkaus automyyntiin oli jännä paikka”, hän tunnustaa. ”Se oli hieno mahdollisuus. Tuli oppimisen riemua.”
 
Toinen kierros Konalassa kesti vuoden, ja sen jälkeen oli jälleen vuorossa Olari, jonne tarvittiin autotalon johtajaa. ”Aina, kun on ehdotettu uutta, vastauksen olen antanut saman tien. Kun annetaan mahis, kannattaa ottaa kiinni”, Vesa sanoo.
 
Olarin taivalta hän kutsuu mielenkiintoiseksi. Kun toimipaikka päätettiin sulkea, Vesa palasi Konalaan vaihtoautopäälliköksi. ”Pian sen jälkeen tuli Kia ja Kian merkkivastuu ja myyntipäällikkyys, ja sen jälkeen tämä myynnin johtajan tehtävä.”
 
Vesa kertoo, että on ollut hieno mahdollisuus tehdä töitä eri osastoilla. Hän kokee hyötyneensä jälkimarkkinointitaustasta automyynnin tehtävissä, ja koko työura on ollut uuden opettelua. ”Paineensietokyky on kasvanut”, hän toteaa. ”Toisaalta pitkä kokemus auttaa asioiden eteenpäin viennissä ja muun muassa reklamaatioiden hoidossa.”
 
Omaa energiaansa kannattaa suunnata asioihin, joilla on merkitystä: ”Myyjä voi omalla työllään vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen, mutta ei toimitusaikoihin. Tässä työssä ei kannata huolehtia maailmantilanteesta tai saatavuusongelmista, vaan keskittyä siihen, mitä pystyy itse tekemään ja mihin pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan.” 

Tilaa uutiskirje suoraan sähköpostiisi

Haluatko saada tiedon uusista kirjoituksista suoraan sähköpostiisi? Tilaa nyt Autokeskuksen uutiskirje.

TILAA UUTISKIRJE