Autokeskuksen historia


Autokeskus on suomalaisen, maamme merkittävimpiin autoalan toimijoihin kuuluvan Aro-Yhtymän, omistama täyden palvelun autokauppaketju.

historia_header

1934

Autokeskus Oy perustettiin vuonna 1934 Dodgen maahantuontia varten. Tuolloin yhtiön nimeksi tuli Uusi Autokeskus, Nya Bilcentralen. Vuonna 1962 yhtiö tekee historiaa solmimalla ensimmäisenä Euroopassa maahantuontisopimuksen japanilaisen Nissan Motor Co. Ltd:n kanssa ja aloittamalla Datsun-autojen maahantuonnin. Ensimmäinen erä, 713 Datsun Bluebird 1200 –autoa tuodaan Suomeen 10.10.1962.

1964

Pari vuotta Datsunin maahantuonnin aloittamisen jälkeen yhtiö siirtyy Aron perheen omistukseen, kun Simo Aro ostaa koko osakekannan vuonna 1964. Pääkonttori sijaitsee tuolloin vielä Helsingin keskustassa, mutta muuttaa seuraavana vuonna Helsingin Konalaan Vihdintien varteen nykyiselle tontille.

1969

Vuonna 1969 Simo Aro fuusioi Autokeskus Oy:n ja vuonna 1949 perustamansa bitumituotealan yrityksen Katepal Oy:n. Samalla yhtiö saa fuusion yhteydessä uuden nimen, Aro-Yhtymä Oy. Autokeskus-nimi säilytetään markkinointinimenä vähittäiskaupassa.

1980

Aro-Yhtymän merkkivalikoima laajenee 1980-luvun alussa, kun yhtiö aloittaa amerikkalaisen General Motorsin autojen sekä japanilaisen Fuji Heavy Industries Ltd:n valmistamien Subaru-autojen maahantuonnin. Samoihin aikoihin Datsun-autojen nimi vaihtuu Nissaniksi kaikkialla maailmassa.

1986

Aro-Yhtymän ja Katepalin fuusio päättyy 1986, jolloin yhtiöt eriytetään. Aro-Yhtymä keskittyy autojen, varaosien ja tarvikkeiden maahantuontiin sekä vähittäiskauppaan.

1991, 1992, 1994

Aro-Yhtymä lopettaa General Motorsin autojen maahantuonnin vuonna 1991 ja Subaru-autojen maahantuonnin vuonna 1994. Yhtiö keskittyy Nissaniin sekä Chrysler-yhtiön Chrysler- ja Jeep-merkkeihin. 1992 autojen vähittäismyynti laajenee Tampereelle ja Espoon Olariin.

1997

Vuosi 1997 toimii vedenjakajana yhtiön nykyisen rakenteen kannalta. Vähittäiskaupan osuus on kasvanut vähitellen niin suureksi, että se eriytetään omaksi liiketoiminnakseen. Autokeskus-autokauppaketju syntyy, kun Aro-Yhtymä perustaa nykyisen tytäryhtiön Autokeskus Oy:n ja siirtää sille autoalan tuotteiden ja palveluiden vähittäiskaupan. Emoyhtiö maahantuontiin ja tukkukauppaan.

2002

Seuraavina vuosina Autokeskus laajenee ja uudistaa toimintaansa. Pirkanmaalla muutetaan uuteen toimitilaan Tampereen Hatanpäähän ja Helsingissä avataan uudet toimipaikat Herttoniemessä ja Tikkurilassa. Uuden vuosituhannen alettua aloittavat toimintansa myös Hämeenlinnan ja Turun toimipaikat. Turussa toiminta päättyy jo vuonna 2002, jolloin Autokeskus muuttaa uuteen toimitilaan Raisiossa.

2006, 2007

Vuonna 2006 emoyhtiön rakenteeseen tehdään muutoksia ja kaikki loputkin liiketoiminnat siirretään tytäryhtiöihin. Autokeskus saa sisaryhtiöt Chrysler Finland, Aro Parts Logistics ja Aro Vehicle Logistics. Chrysler Finland toimii Chrysler, Dodge ja Jeep -automerkkien maahantuojana, Aro Parts Logistics varaosien ja lisävarusteiden varastointi- ja logistiikkayhtiönä ja Aro Vehicle Logistics Hangossa autojen maahantuontikunnostamona ja -varastona. Autokeskuksen merkkivalikoima alkaa kasvoi 2007, jolloin se aloitti BMW:n ja MINI:n jälleenmyynnin ja merkkihuollon.

2011

Autokeskuksen nykyinen Vantaalla sijaitseva Airportin toimipaikka valmistui joulukuussa 2011. Entinen Tikkurilan toimipaikka suljettiin, ja Autokeskus Airport käynnisti toimintansa. Samoihin aikoihin alkoi Peugeot-jälleenmyynti. 

2012

Autokeskus avasi uudentyyppisen huoltotoimipisteen Turun Pääskyvuoressa. Toimipiste nimettiin MultiCenteriksi, ja siellä toimi Autokeskuksen edustamien automerkkien valtuutetun merkkihuollon lisäksi monimerkkihuolto, joka huoltaa kaikkia automerkkejä.

2013, 2014

Merkkivalikoima täydentyi Fordilla vuonna 2013. Seuraavana vuonna käynnistyi ŠKODA-myynti ja merkkihuolto.

Konsernin rakenne muuttuu seuraavien kahden vuoden aikana, sillä emoyhtiö Aro-Yhtymä Oy:n hallitus tekee strategisen linjauksen keskittymisestä vähittäiskauppaan. Autokeskuksen sisaryhtiön AutoFennican (aiemmin Chrysler Finland) toiminta päättyy vuoden 2014 lopussa ja samalla Autokeskus luopuu Fiatin, Alfa Romeon ja Jeepin myyntiedustuksista, mutta jatkaa näiden valtuutettuna merkkihuoltona. Seuraavien vuosien aikana Aro-Yhtymä luopuu myös logistiikkayhtiöiden liiketoiminnasta.

2018, 2019

Citroën-edustus laajensi Autokeskuksen merkkivalikoimaa vuonna 2018 ja kesäkuussa 2019 julkistettiin Autokeskuksen ja Toyota Auto Finlandin välinen sopimus, jonka myötä Autokeskus aloitti Toyota-automyynnin ja -huollon Hyvinkäällä kauppakeskus Willassa syyskuussa 2019 ja Hämeenlinnassa vuoden 2020 kuluessa.

Autokeskuksen uusi autotalo Konalaan valmistui kesäkuussa 2019 ja samoissa tiloissa toimii myös yhtiön hallinto.

Lokakuussa 2019 Autokeskus aloitti KIA-jälleenmyynnin Konalan autotalossa.

2020

Heinäkuussa 2020 Autokeskus aloitti Toyota-jälleenmyynnin autotalossaan Hämeenlinnassa. Huoltotoiminnot käynnistyivät saman vuoden elokuussa.

2022

Heinäkuussa 2022 Autokeskus käynnisti vaihtoautomyynnin Espoon Olarissa.

2023

Autokeskus muutti toukokuussa Hyvinkään Willa-kauppakeskuksesta täysin uuteen autotaloon Hyvinkäällä. Uudessa autotalossa ovat saman katon alla Toyota-myynti ja -huolto sekä käytettyjen autojen myynti.

Kesällä 2023 Autokeskus käynnisti ensimmäisenä Suomessa BYD-täyssähköautojen myynnin Vantaalla ja Raisiossa.

Kesällä 2023 käynnistyi Vantaan Airportissa Mitsubishin ja Kian myynti.

Tilaa uutiskirje suoraan sähköpostiisi

Haluatko saada tiedon uusista kirjoituksista suoraan sähköpostiisi? Tilaa nyt Autokeskuksen uutiskirje.

TILAA UUTISKIRJE